TOP ŽEBŘÍČKY

100 NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH FIREM ČR ZA ROK 2016

  1. ŠKODA AUTO a.s.
  2. ČEZ, a. s.
  3. AGROFERT, a.s.
  4. Energetický a průmyslový holding, a.s.
  5. FOXCONN CZ s.r.o.

100 OBDIVOVANÝCH FIREM ČR 2017

  1. ŠKODA AUTO a.s.
  2. AGROFERT, a.s.
  3. Alza.cz a.s.
  4. ČEZ, a.s.
  5. Kofola ČeskoSlovensko a.s.

NEJLEPŠÍ VÝROČNÍ ZPRÁVY

  1. ČEZ, a.s.
  2. CTP Invest, s.r.o
  3. PPF a.s.
  4. České dráhy, a.s.
  5. DEK a.s.

CZECH STABILITY AWARD

2016 Asseco Central Europe, a.s.
2015 
Jan Becher – Karlovarská Becherovka, a.s.
2014 Veba a.s.
2013 Impromat.Int, spol. s r.o.
2012 Seznam.cz a.s.
2011 Deza a.s.
2010 Metrostav a.s.

ROZHOVOR s Ing. Svatoslavem Novákem, jednatelem společnosti MICOS s.r.o.

V souvislosti s kampaní SMART CITIES jsme se setkali s Ing. Svatoslavem Novákem, jednatelem společnosti  MICOS s.r.o. 

Je respektovaným odborníkem ve světě IT a propagátorem rozvoje tzv. e.Govermentu, kterému se v české státní správě ke škodě občanů i firem příliš nedaří. Na otázku strategie společnosti MICOS s.r.o. odpověděl:

Strategie naší firmy je jasná, musíme být světovou firmou.

Jak si můžete být takovým prohlášením jistý, vždyť to historicky dokázalo jen pár českých firem?

MICOS s.r.o., potažmo MICOS TELCOM je, výrobce velmi úzkého produktového portfolia telekomunikačních sítí. V tuto chvíli samozřejmě dominuje oblast sítí pro nejvyšší možné přenosové rychlosti dat, a tím jsou optické sítě. A vzhledem k tomu, že jsme „prvovýrobci“, ne přeprodejci, česko-slovenský trh je pro naše výrobní možnosti malý. Avšak nesmírně důležitý. Před více než deseti lety naše strategie byla velmi podobná. Jen místo slova „světová“ bylo „evropská“. A evropskou firmou už jsme se stali. Pokud chci využít naše výrobní vybavení maximálně, pokud chci zhodnotit know-how našich vývojářů a konstruktérů, pokud chci dodržet vysokou kvalitu práce našich zaměstnanců a schopnosti našich obchodníků prodávat naše řešení, pak se nesmíme bát a musíme dobývat celý svět. Není to „machrování“, jak říkáme u nás na Moravě, ale je to nutnost pro (úspěšné) přežití. Již nyní vyvážíme do více než 55 zemí světa.

A co vlastně vyrábíte?

Jedná se o zařízení telekomunikačních sítí, kterými se ukončují vedení, metalická či optická, na všech úrovních těchto sítí. Velkokapacitní skříní pro 2000 optických vláken na ústřednách počínaje, přes různé typy venkovních distribučních kabinetů a konče domovními rozvaděči a například optickou zásuvkou v bytě konče. Další naší výrobní aktivitou jsou datové rozvaděče, které znáte možná pod zobecnělým anglickým jménem „rack“. My se specializujeme spíše na zákaznická řešení, jak vnitřních skříní, tak do vnějšího prostředí, případně zodolněné skříně nejen proti mechanickému namáhání, ale i proti elektromagnetickému rušení. Největším výrobkem tohoto programu je pak tzv. „studená ulička“ – sestava skříní s chlazením pro datová centra. Poslední výrobní oblastí jsou pak nabíjecí stanice pro elektromobily a univerzální napájecí sloupky pro připojení karavanů v kempech.

Vaše poslední výrobní oblast zní také zajímavě. Elektromobilita začíná být v kurzu. Jak jste k tomu došli?

Zní to neuvěřitelně, ale nabíjecí stanice jsme začali vyrábět už před osmi lety. V podstatě se daly dohromady dvě věci – napájecí stojany pro kempy navrhnuté na bázi našich uličních telekomunikačních sloupků a požadavků našich kolegů, nyní partnerů v nové firmě VOLTDRIVE s.r.o., na vytvoření společného díla, tj. nabíjecí stanice pro přebudovaná klasická auta na elektřinu v bateriích. Je jasné, že ten správný „drive“ dává celé elektromobilitě americká TESLA. Osobně elektromobilitě věřím a je to jedna z mála možností, jak se ve městech neotrávit. Samozřejmě elektrická energie musí být vyrobena čistým způsobem.

Jak vnímáte přetlak informačních technologií na člověka v současné době. Není toho už příliš?

Všeho moc škodí. Vždycky jsem měl rád elektroniku, hi-fi techniku a nové technologie. Nyní jsou i jednoduché věci vybavovány digitální technikou, která má ovládání zjednodušit. Bohužel pro mě někdy je opak pravdou. Například nechápu, proč se vyrábí digitální časový spínač do zásuvky 230V, když první nastavení udělám podle přiloženého návodu, ale za pár týdnu už návod nemám a postup už jsem zapomněl. Takový ten elektromechanický, se zoubky dokola, nastavím okamžitě a jednoduše… Ale to je můj pohled na věc. Výrobci to pochopí a mnoho z nich už se snaží vyvinout systém uživatelsky přátelský. Také mladá generace bere ICT přirozeně. Je třeba také zmínit nyní velmi módní SMART. Města chtějí být chytrá stejně jako domy, auta, oblečení. Bohužel však jen malá část těchto chytrostí jsou užitečná.

Proč by to výrobci IT dělali, pokud by to k ničemu nebylo?

Nejedná se o IT firmy. Ty udělají to, co jim zadá objednatel nebo to co vytvoří jejich vývojová oddělení a obchodníci to prodají. Problém nastává, když se něco vymýšlí tak, aby se peníze pouze proinvestovaly a ve finále „skutek utek“. Typickým příkladem mohou být elektronické služby státu v souvislosti s již zmíněným chytrými městy neboli SMART CITIES. Bohužel tzv. eGovernment před pár lety zatuhl tak, že občan dál obíhá úřady a vyřizuje byrokratickým, rakousko-uherským způsobem spoustu úkonů. Počínaje občankou a konče evidencí vozidla. O zakládání firmy nebo o systému zdravotnictví ani hovořit nebudu. Pokud tyto služby nebudou už konečně sloužit občanům jednoduše a elektronicky, pak zapomeňme na chytrá města apod.

Můžete tedy dát příklad, jak by to mělo vypadat?

Rád, už jsem to kdysi krátce popsal pro jiný časopis.  „Konstruktér, žijící na Moravě, v obci Svatoslav, každé ráno velmi brzy vstává a jede autem nebo autobusem do Brna, do továrny, kde usedne za svůj počítač, na kterém tvoří svá konstrukční díla. Zhltne oběd v „závodce“ a běží dál pracovat. Po čtvrté odpoledne sedne do auta nebo na autobus a jede minimálně hodinu zpět k rodině….                                                                                                                                                             Mohlo by to být i jinak: Konstruktér, žijící v obci Svatoslav, každé ráno vstane, jde si na půl hodiny zaběhat do lesa, spokojeně se nasnídá a jde pracovat do své pracovny vybavené počítačem, který je samozřejmě připojen na vysokorychlostní internet optickou sítí. Ještě před snídaní však odešle zdravotní informace svému lékaři, které byly zaznamenány během spánku. Při pravidelné roční kontrole jsou informace zpracovány a vyhodnoceny. Pokud dojde k významnější odchylce, lékař ho okamžitě pozve na mimořádnou kontrolu. Práci začíná nejdříve pohovorem se svými kolegy přes videokonferenci, pak pracuje a odesílá jednotlivé návrhy svému vedoucímu. Případně si části výrobku tiskne na 3D tiskárně u sebe i v Brně. Na oběd zajde do nové restaurace vzniklé díky požadavkům místních, kteří také pracují z domu. Pohovoří se sousedy u vynikajícího kafé a pak opět pokračuje ve své práci. Pokud jsou úkoly toho dne splněny, vyřizuje si osobní administrativu, např. nový řidičský průkaz přes aplikaci Ministerstva dopravy a založí si nový živnostenský list pro podnikání v projektování. Má přece digitální identitu díky elektronickému občanskému průkazu. Následně elektronicky zaplatí pokuty za rychlou jízdu svým elektromobilem v minulém roce. Vše vyřízeno běhen 30 minut. Potom odbaví projekty pro jednu holandskou konstrukční firmu, která si u něj objednala návrh výrobku. Díky síti s rychlostí 100 Mb/s jsou objemná data odeslána do pár desítek sekund. Když přijdou děti domů, manželka jim pomáhá s novou látkou na interaktivní tabuli. Děti napíšou úkoly a pošlou je po sítí k vyhodnocení do školy. Konstruktér objedná na večer přes internetový obchod dovoz láhve dobrého červeného vína a nějaké italské pochutiny. Do hodiny už zvoní poslíček. Na večer si objednal nový film přes svou IPTV. Na noc aktivuje bezpečnostní systém svého inteligentního domu a energie ze záložního zdroje napájená přes den solárními kolektory se přelévá do elektromobilu… Výsledkem není jen spokojenější a zdravější konstruktér, který nyní může pracovat i pro další firmu, ale on i firma ušetří za dopravu, za kancelář (stačí jen flexibilní prostor pro občasné schůzky…). Je jasné, že i životní prostředí si přijde na své.“

Pěkný příběh, ale mnoho věcí v tom příběhu jsou již možné.

 Ano, ale ty podtržené věty jsou jen malým dílem eGovernmentu, tedy služeb státu občanům, které stále nemáme a byrokratická zátěž občanů natožto podnikatelů je čím dál větší. A všimněte si, že společným jmenovatelem celého příběhu jsou vysokorychlostní sítě. Ty také nejsou vybudované a tím jsme v oblasti eGovernmentu a sítí nové generace na chvostu evropských zemí. Podívejte se do našeho časopisu NEXT GENERATION /TELEKOMUNIKACE (www.telmag.cz). Pokud nebude vybudovaná kvalitní komunikační infrastruktura, pak nebude ani to SMART…


Hlavní partner

Ve spolupráci s

     Moser      PŘEROST A ŠVORC AUTO                           ACTIVA                                                                                                                                                                                                       RPM                                                                         VŠE              MasterCard                      

Mediální partneři

    REUTERS               DECO MEDIA            Moravske hospodarstvi           Radiozurnal   

Dole vlevo

©2016 CZECHTOP100

Dole napravo

AVITO.cz - tvorba WWW stránek | omega network