Mapa úspěchu
Vytvořil z koberečků impérium, dováží je i do Číny - MAPA ÚSPĚCHU, díl první: GRUND a.s.
Luigi Colani, Osmany Laffita, Blanka Matragi, Karim Rashid… Čte se to jako seznam z katalogu ikon světového módního návrhářství a designu. Co mají ještě společného?
Stačí vyslovit jediné jméno – GRUND.
Tuhle slavnou čtyřku spojila práce pro českého podnikatele, který začal před pětadvaceti lety šít doma v ložnici na vypůjčeném stroji koberečky do koupelen.
Přišly roky tvrdé práce, originálních nápadů, dravosti i nezbytné drzosti. To vše Ing. Jiřího F. Grunda (63), zakladatele firmy, katapultovalo mezi světovou špičku ve svém oboru. GRUND a. s. dnes zaměstnává přes 250 lidí a své výrobky – koupelnové předložky, závěsy a další doplňky - exportuje do 43 zemí včetně USA, Saudské Arábie, Bahrajnu, Libanonu, nebo Číny.
Začalo to starou rohožkou ze sklepa
„V lednu 1990 jsem si přivezl vypůjčený všívací stroj. Byl to starý, rozbitý krám, tři měsíce jsem ho dával dohromady… A pak začal v ložnici našeho rodinného domku šít,“ vzpomíná pro Mapu úspěchu Jiří Grund, jak to vše začalo.
Těsně před listopadem 1989 jeho manželka objevila článek pojednávající o tom, že koupelnové předložky se vyrábějí jen v jediném závodě v celé tehdejší ČSSR. Anebo se dají koupit z dovozu v Tuzexu za sto bonů.
„Ty tuzexové jsem znal. Byl to šunt. A pak jsem si vzpomněl, že starou předložku ze Západního Německa mám ještě možná ve sklepě. Utíkal jsem pro ni. Byla tam. Tak jsem ji začal jako textilák zkoumat. A bylo rozhodnuto.“
Rodák z Mladých Buků, ani ne třítisícového městyse u Trutnova, předtím 19 let pracoval v nedaleké krkonošské tkalcovně Texlen. Bývalé ředitelování mu ale příliš nepomohlo.
„Pět měsíců mi trvalo pochopit princip té mašiny. To až mi začala dělat smyčky. Učil jsem se všechno od nuly. Jaké materiály používat i co je doopravdy design, který má šanci uspět,“ vypráví.
Pohádka z krkonošské chalupy
Po večerech a nocích s manželkou Gražynou šili první koupelnové předložky. V létě 1990 prodali první velkou várku svých výrobků v pražské Holešovické tržnici. O rok později přijali prvního zaměstnance a měsíc na to podal Jiří Grund v Texlenu výpověď.
Zakázek přibývalo a firmička se přestěhovala do „krkonošské chalupy“, jak honosně nazývali dřevěnou boudičku pro turisty na zahradě jejich domu. To už postupně nabrala 12 pracovnic.
Úspěch koupelnových předložek s originálním vzhledem, vyrobených z prvotřídních materiálů, přeskočil z Čech v roce 1993 nejdříve do Německa a pak dál do Evropy, zámoří i na blízkovýchodní trhy.
Svůj první výrobní závod s 50 zaměstnanci Jiří Grund otevřel v roce 1992, o 6 let později spustil moderní přádelnu.
K rodinné firmě se mezitím postupně přidali i synové Jiří a Jan. Značka Grund se rozletěla světem.
Hvězdy skryté v českých nitích
Znělo by to opravdu jako pohádka z krkonošské chalupy, nebo bajka o zázračné „garážové“ firmě. Jenže, kromě desítek tisíc prodaných výrobků firmy po celém světě, jsou to i celebrity světového módního nebe, které doslova vetkaly do příběhu firmy GRUND nitky pravdivosti.
„Oslovil jsem Luigiho Colaniho, což je podle mě nejlepší světový návrhář dvacátého století. A on nám navrhl kolekci. Přivezli jsme ho do Prahy, kde v roce 2006 přednášel na umělecké vysoké škole, a ukazoval naši kolekci. Koukali na něj s úžasem, že takový člověk pro nás pracuje a navrhuje předložky,“ popisuje J. Grund, jak „ulovil“ první slavnou tvář své firmy.
A brzy následovaly další.
Blanka Matragi, proslulá módní návrhářka českého původu, nakreslila v roce 2010 pro Grund pět finálních koupelnových koberečků. Za cenu dvou tisícovek tak můžou její obdivovatelé šlapat bosýma nohama po uměleckých dílech s nepřehlédnutelnou podobností s róbami, jež Matragi šije pro ženy emírů či příslušnice královských rodin.
Zlákat ke spolupráci se nechal i Osmany Laffita, který se o tři roky později podepsal pod designovou řadu luxusních koberečků v mondénním stylu.
Zatím poledním z plejády hvězd pod značkou Grund je světoznámý designér Karim Rashid. Ten letos vytvořil kolekci Kolor My World, určenou prý nejen do koupelen.
„Jeden z koberečků Kolor mám hned u své postele!“ přiznal médiím Káhiřan s anglickými předky, který už v necelých čtyřiceti stihl posbírat 300 prestižních mezinárodních ocenění a jehož díla jsou ve 20 stálých sbírkách světových galerií a muzeí.
Když mandala, tak do Číny!
Jak se rodinný podnik z Krkonošska dokázal prosadit na kolbišti, kde byla většina tuzemských textilních gigantů smetena především levnou asijskou konkurencí?
V Německu, kde firma prorazila nejdříve, dokázala nabídnout stejnou, ne-li vyšší kvalitu za nižší cenu. Navíc designem - a to nejen z pera hvězd světové módy - a stále novými, neotřelými nápady dobývají trhy i tam, kde se to zdá prakticky nemožné. Třeba v Číně.
Když v roce 2011 převzal řízení firmy Jiří Grund mladší (otec je dnes předsedou správní rady, syn Jiří řídí hotel), rozhodl se jít s originalitou a pestrostí nabídky ještě o patro výš. A prosadil kolekci Mandala – koberečky, ale i koberce metrového průměru vhodné i na zeď, vycházející z prastarých buddhistických motivů, známých především z Tibetu.
„Věříme, že se prosadíme i na čínském trhu, kde již tuto kolekci prodáváme,“ říká Jiří Grund mladší o odvážné expanzi na trh, který tomu českému zasadil úder, ze kterého se dodnes nevzpamatovala.
Úspěchu si váží o to více, že si je vědom, na jaké příčce důležitosti jejich výrobky stojí.
„To, co vyrábíme, jsou předměty, které vlastně nepotřebujete. Ale tím, že si je koupíte, si uděláte radost a zvelebíte svůj životní prostor,“ dodává pokračovatel firmy, která mnoho Čechů naučila, že ručník patří v koupelně na věšák a ne na zem.
VIDEO S PŘÍBĚHEM FIRMY GRUND NALEZNETE ZDE
JIŘÍ GRUND VE VYSÍLÁNÍ EKONOMIKA ČT 24 (2. 7. 2015)
3 + MAPY ÚSPĚCHU
ŠPIČKY V INOVACI, DESIGNU A KVALITĚ - Před dvaceti lety společnost GRUND jako první uvedla na trh vysoce jemnou a lesklou polyakrylovou přízi Supersoft. Před deseti lety jako první v Evropě představila kolekci světoznámého designéra Luigiho Colaniho. V roce 2000 - opět jako první - začala používat technologii automatického všívání řízeného počítačem. Letos uvede na trh unikátní technologii všívání 3D designů s plastickými vzory
DALI PRÁCI MÍSTNÍM, PŘEKONALI KRIZI – V roce 1997 koupili sto let starou továrnu bývalé textilky Texlen v Kalné Vodě. Během let vložili desítky milionů korun do její záchrany, rekonstrukce a modernizace. Dnes zaměstnávají přes 250 pracovníků, převážně z východočeského regionu.
Když v roce 1999 zakládali v Polsku společný podnik s místním partnerem, netušili, že je využije a podvede. Poté, co okoukal technologie a další firemní tajemství, přetáhl tamní zaměstnance do vlastního podniku, který si zbudoval nedaleko. Škody šly do miliónů, ale firmu to nepoložilo.
UMĚNÍ VČAS ODEJÍT - Jiří Grund, zakladatel společnosti, získal řadu ocenění, včetně Podnikatele roku. Léta pracovního vypětí ho však stály i hospitalizaci na jednotce intenzivní péče. I proto se rozhodl v roce 2012 předat žezlo synovi Jiřímu a věnovat se hlavně svému golfovému rezortu. Nezmýlil se. Jiří Grund mladší už rok poté přebíral ocenění Firma roku 2013.
MAPA ÚSPĚCHU - kmi -
FOTO:
1. Jiří F. Grund, zakladatel firmy, (v popředí) s manželkou Gražynou a syny Janem a Pavlem
2. Jiří F. Grund s jedním ze svých koberečků
FOTO ARCHIV GRUND